Mi is az a motoros sárkány?

Mi is az a motoros sárkány, tettük fel a kérdést a címben? Erre nem is olyan egyszerű röviden válaszolni. Egy könnyű és olcsó repülőeszköz. Talán a legtalálóbb rá, hogy a repülők motorbringája. Viszont felmerülhet a kérdés, ha hozzá kell mondani a sárkányhoz, hogy motoros akkor nyilván van motor nélkül is. Van bizony, azt kissé lekezelően gyalogsárkánynak hívják, de nem azért mert azzal nem lehet repülni. Repül az is, de még, hogy. Na, kezdjük akkor az elején. Az 1970-es évek kezdetén Francis Rogallo nevű NASA mérnök kitalálta, hogy az űrből visszatérő rakétáknak az ejtőernyőnél sokkal jobb eszközt is tud csinálni. Nem tudott, viszont mellékesen feltalálta a sárkányrepülést. Ez leegyszerűsítve abban különbözik a hagyományos repüléstől, hogy a sárkánynak lágy a szárnya - míg repülőknek merev- és ez a szárny repülés közben képes megváltoztatni az alakját. Ettől az apróságtól aztán teljesen máshogy viselkedik a levegőben és irányítani sem úgy kell, mint a hagyományos repcsit. Ezzel a Rogallo szárnnyal aztán lelkes fiatalok elkezdek repkedni.

Szépen formálódott a dolog és rövid időn belül felvetődött a gondolat, mi lenne, ha motort szerelnénk rá. Mivel a szárnyra nem sikerült, ebből következett, hogy csinálni kell egy háromkerekű kis kocsit, arra rakni a motort és azt klasszul fel lehet lógatni a szárnyra. Kész is lett a motoros sárkány. Napjainkra gyakorlatilag szétvált a gyalog és a motoros sárkány, már nem kompatibilisek egymással. A folyamatos fejlődés eredményeként már 450 kilós felszálló tömeggel akár 130 km/h-s sebességgel tudunk utazni és nincs messze a 200 km/h-s végsebesség. Ez komoly túrarepüléseket és a szórakozáson túl munkavégzést is lehetővé tesz. Ha van elég bátorságunk hozzá, akár a földet is körberepülhetjük vele.

Az új anyagok és a miniatűr motorok megjelenése lehetővé tett egy speciális dolgot, a segédmotoros gyalogsárkányt. Bár hivatalosan az "igazi" motoros sárkány is segédmotoros siklórepülő és tényleg jól repül motor nélkül is ez mégis más. Itt a gyalog szárny minimális módosítása után a pilóta hevederére van szerelve a motor ami relatív kis teljesítményű és nem útvonalrepülésre van, hanem a pilóta kisegítésére van, ha nem találna termiket.

Jelen pillanatban itt tartunk, de a repülés fiatal ága a sárkányrepülés, ami folyamatosan fejlődik és nem lehet tudni, hogy egy ötletes újítás mikor igazítja át a kialakult rendszert. Ami viszont biztos, ha egyszer valaki kipróbálta bármelyik formáját, attól a pillanattól kezdve ha a repülés szót hallja ez fog eszébe jutni.