Ha leáll a motor, lezuhan? Nem. A motoros sárkány jól repül motor nélkül is, amit az is bizonyít, hogy létezik olyan verseny, ahol az nyer, aki fél liter benzinnel a legtovább a levegőben marad. Ha jó az idő, órákig lehet repkedni vele leállított motorral, bár a legtöbb motoros pilóta elég lusta és nem műveli ezt sportot :)

Mennyivel tud menni? A repülésben erre több válasz is lehetséges. Három fontos sebességi adata van egy gépnek úgymint, leglassabb, leggyorsabb és gazdaságos utazósebesség. Ha egy korszerű, nagy teljesítményű sárkányt nézünk akkor a leglassabb sebessége 60 km/h körül van (hogy ez mit is jelent ahhoz kell egy kis aerodinamika ismeret ha érdekel a tudástárban találsz erről is anyagokat). A legnagyobb sebesség 160 km/h körül mozog, igaz már van olyan sárkány ami elérte 200 km/h-t is de ez nem jellemző az elérhető gépekre. A végére hagytuk a leglényegesebbet, a gazdaságos utazósebességet. Ezt úgy gondolom, nem kell különösebben magyarázni, nem mindegy, hogy egy tank üzemanyaggal 100 vagy 500 km-t tudunk repülni :) Ez a sebesség a legújabb szárnyakkal eléri a 110-130 km/h-t. Ez már alkalmas nagyobb túrákra, viszonylag széles időjárási körülmények között is.

Mennyit fogyaszt? Ezt liter/órában mérjük és nagy különbség van a kettő és a négyütemű motorok között, ezért külön szoktunk beszélni róluk. A kétüteműek gazdaságos sebességgel repülve 10-15 litert esznek, de parasztgázon :) 25-öt is képesek lenyelni. A mai üzemanyagárak mellett sajnos nagyon sok. Négyütemű testvéreik viszont megelégednek 6-8 literrel is és ráadásul nem kell nekik olaj a benzinbe, viszont sokkal többe kerülnek mint a kétüteműek. Durván számolva évi 180 repült óra felett térül meg a négyütemű motor ára, persze csak ha nincs a bőrünk alatt is pénz, mert akkor mindenképp a négyütemű a nyerő.

Könnyű vezetni? Persze, fogjuk a kormányrudat jobbra-balra, fel-le és már mehet is. A gyakorlat szerint ez a jó hozzáállás, hogy gyorsan meghaljunk. Ezzel csak azt akartam finoman érzékeltetni, nagy különbség van, hogy vezetjük a sárkányt, vagy repülünk vele. A gyakorlati oktatás 10 óra, ami jóval kevesebb mint az utóvezetésnél. Ennyi idő arra elég, hogy le tudjunk szállni géptörés nélkül, viszont repülni még nem tudunk ettől. Ráadásul a repülésben sokkal fontosabb, hogy helyesen értékeljük a képességeinket, mint az autóvezetésnél, mert itt a legkisebb hiba eredménye is nagyon súlyos lehet. Szóval vezetni könnyű, de mire megtanulunk repülni ahhoz sok-sok levegőben töltött óra kell.

Lányok is tudnak repülni vele? Igen, lásd lejebb.

Nehéz fizikailag a sárkány vezetése? Nem, de nem is könnyű. Ha nálad a legtöbb mozgás az, amíg a számítógéptől elmész a kávéfőzőig, akkor inkább ne próbálkozz vele, egyébként jöhetsz. :)

Sokba kerül? Ahogy az oktatóm mondta: repülni nem kötelező, viszont drága! Miután így fellelkesítettelek, van jó hírem is, a merszárnyú gépeknél jóval olcsóbb. Az új repcsik nagyjából autó árban vannak, 3 milliótól a 13 millióig de használtan is lehet még kiváló állapotú gépeket venni, viszont a hét számjegyű összeget itt is nehéz megúszni. Vannak klubok ahol lehet bérelni is a gépet és akkor nem kell megvenni. A fogyasztásról olvashatsz bővebben egy kicsit feljebb. Egy biztos, ha repülni akarsz, kezd el gyűjteni a pénzt.

Nagy élmény repülni vele? Az. Nagy filozófusok vitatkoznak az egész világon azon, hogy mi a világ legjobb dolga, a sárkányrepülés, vagy a szex? Szerintem csináld mind a kettőt :) Komolyra fordítva a szót, a motorossárkány a repülő eszközök között az egyik legnagyob élményt nyujtó eszköz. Nincs kabin, semmi sem korlátozza a látást, érezni a levegő illatát és hőmérsékletét. Az biztos, ha egyszer kipróbáltad, attól a pillanattól kezdve ha a repülés szót hallod ez fog eszedbe jutni.