Viháncolás az Apollo C15D Toplessel.

2009.11.12.

Az új Apollo C15D Toples, ha röviden akarok fogalmazni: egy csoda.

Az új Apollo C15D Toples

Gondoltam fölhívom Dóra Gyuri barátomat és elmondom, hogy kedden mivel repültünk Egerben, hisz kérte a segítségemet, hogy milyen szárnyat vegyen tavasszal, mert az előzőt amivel repcsizett, Barnus barátjától kapta kölcsön, nem biztos, hogy hosszú távon jó megoldás, meg aztán reméli, hogy már elbír a családi kassza egy saját használatú gépet. Beszélek már jó ideje, és nem szól bele, úgy éreztem, hogy monológot nyomok és a telefon végén nincs senki, ezt megelégelve kérdem, Gyuri itt vagy? Persze-persze, hallgatlak, csak nem akartam beleszólni, mert olyan jó volt hallgatni a lelkes dumádat, hogy szinte én is repültem veletek, és az a kérésem, hogy ezt azonnal vesd papírra, hogy föltehessem a honlapomra.Na kellett ez nekem? Egyrészről nem tudok olyan élvezetes, olvasmányos cikkeket írni, mint Szabó Gyugyi barátom, ahol a lényeg sohasem sikkad el, sőt a végére mindig marad egy plusz csattanós megjegyzés. De, ha már egyszer megkértek, akkor neki látok, hátha a gyakorlás engem is lendületbe hoz.

Történt tehát, hogy Vígh Janó barátom szárnyát Egerbe kellett vinni a kötelező átvizsgálásra, és megkért, hogy ugyan tartsak már vele, hogy ne unatkozzon az úton. Nyár végén repültem az új C 15D Toplessel, és úgy éreztem, hogy még lehet egy kicsit finomítani Zolikáéknak, tehát fölhívtam, hogy sikerült e valamit javítani rajta. Persze, gyere próbáld csak ki, amit javasoltatok azon változtattunk, és nagyon jó lett. Filippó barátomat is fölhívtam és azt mondta, hogy Ők már négyet vettek és nagyon meg vannak elégedve vele, sőt a 12 Toples is elkészült, azt is próbáld meg mert az sem „kutya”. Ezen beindulva szóltam Zotyónak, és egy új növendék úrnak Tibinek, - mert előbb utóbb Ő is vesz valamit magának - hogy ha szeretnék kipróbálni az új szárnyakat akkor ruccanjunk át velünk Egerbe. Egész úton ragyogó napsütésben autóztunk, az egri reptérhez érve alacsonyan kúszó felhők és gyenge északnyugati szél várt bennünket. Kvakk Kapitány, fogadásunkra már előkészített 15 Toplessel, alatta egy Apollo Delte Jet2, Rotax 912 motorral három tollú légcsavarral, mind a három keréken tárcsafék, megtankolva várt bennünket. Öltözködés, poénkodás közben az idő is javult.

mrwatches.cnAz új Apollo C15D Toples, ha röviden akarok fogalmazni: egy csoda. Az oldal kormányzás nagyságrenddel könnyebb, mint bármelyik előző Apollo szárny. A magassági kormány könnyű, minimális mozgásra harmonikusan változik a gép sebessége, ugyanakkor nem érzem azt, hogy tetszőleges kormány pozíciót szeretne magának megtartani és azzal repülni. Ezt én azért tartom fontosnak mert a sárkányra igenis jellemző kormány pozíciótól eltérő helyzetből mindig vissza akar térni, de ebből a pozícióból nagyon könnyen ki lehet téríteni, és kontroll alatt lehet tartani. A sebességi tartománya egy ill. két személyre megnőtt. Nagyobb sebességnél sem éreztem semmi hollandorsó hajlamot. A siklószáma alaposan megnőtt, a merülése jócskán lecsökkent. Az átesése, ill. átmerülése –hisz még igazából most kezdünk csak barátkozni - barátságos, szépen érezhetően kezdi a sebességet gyűjteni. Egy személlyel szinte orrcsőre lehet nyomni a kormányrudat.

Egy-két számadatot is szeretnék írni, amit akkor ott mértünk. Hőmérséklet 12C°. Szél ÉNY 2-4m/s. Egy személy 95kg, ez én vagyok, két személy 95+105kg - „homokzsák” Tibor csak így nevezte magát, de nagyon élvezte a teszt repüléseket – terheléssel repültem. Átesési sebesség egy személlyel 55km/ó alatt, (két személlyel 65km/ó). Utazósebesség 70-145km/ó, (75-150km/ó). Max. sebesség 160km/ó, (165km/ó). Merülés alapjáraton 90km/ó sebesség mellett 2,5m/s-nél kisebb, (3m/s). Janó, és Zotyó barátaimnak is nagyon tetszett és elismerően nyilatkoztak. Ők is szívesen lecserélnék a meglévő Apollo szárnyakat, de ez a qrva válság…

Ami a féket illeti a véleményem mindig az volt, hogy egy jól beállított bowdenes első dobféknél nem kell több, na ez a véleményem most megváltozott. A három kerékre szerelt olajos tárcsafékek fantasztikusak, nagyon kis erőre nagyon jól, és egyenletesen fékezik mind a három kereket. Ennek főleg az indulás előtti bemelegítéskor vesszük nagy hasznát, hisz nagyobb fordulatszámon is lazán „bokából” tudjuk tartani gurulás ellen gépünket. És persze ne felejtsük el ha egyszer elba…tuk a leszállást és a reptér vége nagyon közeleg, nagy segítség a gyors megállásban.

Tehát, Gyuri itt a válasz, bármelyik Apollo szárnyat választhatod. Mondhatnám, kinek a pap, kinek a papné, mivel tudjátok érett koromat, én biztosan a lányukat választanám, és ezt ma „Toples” -nak hívják…


Az új Apollo C15D Toples Az új Apollo C15D Toples Az új Apollo C15D Toples Az új Apollo C15D Toples Az új Apollo C15D Toples Az új Apollo C15D Toples Az új Apollo C15D Toples Az új Apollo C15D Toples

Tóth Ferenc Pamacs