Ágyúval verébre.

2009.11.01.

Ha végső kétségbe estünk, hogy kedvenc sárkányunkon minden megvan, úgy néz ki mint a karácsonyfa és már nem tudunk mire költeni, mi segítünk. A neve: Stratomaster Enigma.

Enigma egy Tanarg fedélzetén.

Az igazságtalanul, kissé cinikusra sikerült bevezető után, nézzük meg mit is tud az MGL Avionocs - Stratomaster Enigma nevű készüléke. Ez egy univerzális, repülés, motor és navigációs adatok megjelenítésére szolgáló fedélzeti számítógép, ami UL és kis repülők számára készült. Az alapot egy nagy teljesítményű EFIS platform adja, ami szabadon programozható. Használható a motoros sárkánytól kezdve az autogiron át akár kétmotoros kisgépig. Ez úgy lehetséges, hogy a választható 9 képernyő bármelyikét szabadon alakíthatjuk, amihez egy Windows-os számítógép és az Enigma szoftvere kell. A feldolgozott adatok gyakorlatilag bárhonnan jöhetnek, vásárolhatunk számos szenzort a készülékhez, például hőmérőket, fordulatszámmérőket, dőlésszögmérőt, iránytűt de használhatunk „I/O Extender”-t is amire ráköthetünk bármit, aztán a számítógépen beállítunk hozzá tetszőleges típusú skálát, vagy riasztást.

Gyakorlatilag saját magunk állíthatjuk össze, hogyan nézzenek ki a képernyőink a fedélzeten. A gyártó weboldaláról szabadon letölthető a képernyő tervező és szimuláló szoftver amivel már vásárlás előtt kipróbálhatjuk a készüléket, illetve meggyőzhetjük magunkat, hogy nekünk ilyen kell. A lehetőségeink tényleg fantasztikusak, analóg, digitális skálák állítható mérettel többféle betűtípus, tetszőleges színezés és tetszőleges szöveg mezők, amivel akár magyar feliratokat is rakhatunk a képernyőre. Mivel a 9 képernyő több mint elég, akár checklist-eket is készíthetünk magunknak, vagy emlékeztetőket pl. repülőtér rádió frekvenciákról. A sebességmérőn két pillanat alatt beállíthatjuk az átesési sebességünk a VNE-t, utazót és a gép szépen kiszínezi sárgára, pirosra, beállíthatjuk milyen vastag legyen skála, a beosztás sűrűségét és még sorolhatnám tovább, de akit érdekel inkább töltse le magának és ha van rá ideje próbálgassa maga, hogy hol tart már a tudomány.

A készülék többféle riasztás kezel, az igazi érdekessége, hogy a különféle jelzéskehez magunk vehetünk fel szöveget, amit aztán az intercom rendszeren keresztül lejátszik nekünk. Megtehetjük például, hogy a VNE elérésekor életünk párja lágyan a fülünkbe súgja - Ha most összetöröd a géped, nem vehetsz másikat! – ami majd valószínűleg a legbátrabb pilótákat is meghátrálásra bírja. A „Copilot Mode” hab a tortán, ha akarjuk leszálláskor a gép, beállított időközönként diktálja az aktuális sebességünk.

További „apróságok”, természetesen van GPS hozzá, összekapcsolható a vele kompatibilis rádiókkal, számítógépre menthető a flight log és képes robotpilótát irányítani.

Az üres gép ára 2 600 $ és 4 300 $-ért kapunk egy „typical package”-t amiben már az alap szenzorok benne vannak. Ezek után még kedvünkre költekezhetünk és méricskélhetünk szinte bármit a gépen. A feleségem szavaival élve, a kütyüzős számítógép buzik imádni fogják, már ha lesz rá pénzük.


Enigma. Enigma. Enigma. Enigma. Enigma.

Gyuri